عبارت HTML مخفف (Hyper Text Markup Language) است. HTML زبان استاندارد طراحی صفحات وب است و کلیه کد ها اعم از طرف سرور و طرف مشتری در نهایت به کد های HTML  تبدیل شده و توسط مرورگر نمایش داده می شود.

HTML یک زبان نشان گذاری است ، به این که بخش های مختلف توسط اجزایی به نام تگ از هم جدا شده ، که هر کدام دارای کاربرد و خواص مربوط به خود هستند.این تگ ها به مرورگر اعلام می کنند که هر بخش از صفحه از چه نوع عنصری است و باید به چه صورت نمایش داده شود.

در یک صفحه HTML  می توان انواع عناصر از قبیل متن ، تیتر، عکس ، جدول و ... را قرار داد ، که برای هر عنصر باید از تگ مربوط به آن اسفاده کرد. صفحات HTML فقط از کد ها که به صورت متن هستند تشکیل شده اند.

 آنچه که قبل از یادگیری HTML  باید بدانید:

شما به یک ویرایشگر متن نیاز دارید. در ویندوز شما میتوانید از برنامه  NOTEPAD استفاده کنید. از هر نرم افزار ویرایش متن دیگری استفاده کنید اما این نکته را بخاطر داشته باشید که نرم افزار WORD PAD که در ویندوز وجود دارد و نرم افزار هایی مانند MICROSOFT و OFFICE WORD  و امثال آن برای نوشتن کدهای HTML  مناسب نیستند زیرا در هنگام ذخیره کردن متن این نرم افزار ها کدهایی را به آن اضافه می کنند.

نرم افزار NOTE PAD  را میتوانید از  طریق منوی استارت در قسمت ACCESSORIES پیدا کنید یا از طریق فرمان RUN  با تایپ  NOTE PAD در کادر OPEN  و فشار دادن ENTER .

شما به یک مرورگر وب به انتخاب خود نیاز دارید می توانید از INTERNET EXPLORER استفاده کنید که با ویندوز نصب می شود و یا از MOZILLA FIRE FOX ، OPERA  و نرم افزار های مشابه استفاده کنید که به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد.

بهتر است صفحاتی را که می نویسید با چند مرورگر آزمایش کنید.زیرا در HTML قسمت هایی وجود دارد که مختص به یک مرورگر خاص است و با سایر مرورگر ها کار نمی کند.

شما به جایی برای ذخیره کردن متن خود نیاز دارید که می تواند جایی روی هارد دیسک شما ، یک فلاپی دیسک یا سرور باشد.البته شما برای استفاده از HTML نیاز ندارید حتما به اینترنت متصل باشید ، می توانید با استفاده از یک مرورگر وب در کامپیوتر خود از HTML استفده کنید.

برای ذخیره کردن فایلی که با NOTE PAD  نوشته اید کافی است از منوی فایل گزینه SAVE AS را انتخاب کرده و مسیری را برای ذخیره فایل انتخاب کنید و در کادر FILE NAME در پایین پنجره SAVE AS نام فایل را پسوند HTML بنویسید. در آخر هم دکمه SAVE را کلیک کنید.